Pengenalan dan Konsep PAK
Pembelajaran akses kendiri adalah satu kaedah pendekatan pembelajaran yang
membantu pelajar memperolehi kemahiran dan pengetahuan secara berdikari serta
merupakan pengaksesan sumber pembelajaran. Pembelajaran akses kendiri adalah
pendekatan pembelajaran yang memberi akses kepada sumber pembelajaran bagi
membolehkan murid memperoleh pengetahuan dan kemahiran secara kendiri. Bahan
pembelajaran direka dan diuruskan supaya murid belajar mengikut minat,
keperluan, tahap kemampuan dan gaya pembelajaran mereka.
Selain daripada itu, PAK juga lebih dikenali sebagai satu pendekatan lain iaitu
kaedah pembelajaran dan pengajaran yang lebih tertumpu kepada para pelajar.
Program pembelajaran akses kendiri adalah dibentuk untuk menggalakkan
pembelajaran kendiri supaya murid mempunyai autonomi dan bertanggungjawab ke
atas pembelajaran sendiri dengan menyedari bahawa mereka adalah individu yang
mempunyai minat, kemampuan dan gaya dan rentak pembelajaran yang berbeza.
Pengawasan dan bimbingan guru merupakan akses bagi pelajar belajar secara
berdikari. Pembelajaran akses kendiri melatih murid belajar untuk belajar dan
memberi penekanan kepada usaha memenuhi keperluan individu yang berbeza dengan
persekitaran dan suasana pembelajaran yang kondusif. Pendekatan ini berasaskan
persepsi bahawa hanya murid itu sendiri boleh melakukannya secara optimum.
Adalah sangat penting murid menentukan strategi pembelajaran terbaik yang
seusia dengan dirinya.
Pembelajaran akses kendiri juga memerlukan persekitaran pembelajaran yang
kondusif selain daripada ciri-ciri lain seperti gaya pembelajaran, minat, dan
keperluankeperluan lain. Oleh yang demikian, ia dapat memberi motivasi kepada
pelajar supaya lebih berdikari dan menjurus kepada sikap kendiri. Bagi mendapatkan
maklum balas mengenai pencapaian dan kemajuan mereka, program pembelajaran
akses kendiri menyediakan pentaksiran kendiri. Ini akan melahirkan individu
yang boleh berfikir dan bertanggungjawab ke atas pembelajaran mereka.
Penubuhan dan Fungsi PAK
Pembelajaran akses kendiri merupakan satu pendekatan pembelajaran yang
membolehkan murid mengakses sumber pembelajaran dan memperolehi pengetahuan dan
kemahiran secara berdikari . PAK adalah satu pendekatan dalam pengajaran dan
pembelajaran yang memusatkan kepada murid. Murid dapat belajar sendiri dengan
menggunakan akses di bawah pengawasan dan bimbingan guru.
Persekitaran pembelajaran yang sesuai perlu disediakan kepada murid untuk
memenuhi keperluan, minat, cara dan gaya pembelajaran masing-masing. PAK menghasilkan
murid yang bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka, Pendekatan ini
memberi kebebasan kepada murid memilih bahan yang sesuai untuk pembelajaran
mengikut keperluan, minat, tahap serta gaya masing-masing. Proses pembelajaran
ini dapat memotivasikan murid ke arah sikap kendiri. PAK ditubuhkan adalah
bertujuan untuk melatih para pelajar untuk lebih berdikari serta berfikir
secara kritis dan kreatif. PAK juga berfungsi untuk mewujudkan pelajar yang
berautonomi dan bertanggungjawab. Fungsi-fungsi lain PAK adalah:
1. Bertanggungjawab dan mempunyai hak autonomi ke atas pembelajaran sendiri.
2. Menjadikan proses pembelajaran lebih efisyen, fleksibel dan selesa di
samping
mengambilkira material dan kaedah yang sesuai mengikut kebolehan yang diperolehi.
3. Memastikan pemilihan material dan aktiviti pembelajaran dilakukan secara
meluas dan
teratur.
4. Menyediakan kemudahan bantuan fasilitator dan material PAK untuk diakses.
5. Pelajar mempunyai kemudahan belajar secara berkumpulan dan bersendirian.
6. Membantu murid menilai prestasi masing-masing serta membolehkan proses
pembelajaran mengikut tahap kemampuan tersendiri.
7. Membantu pelajar menjadi lebih kreatif dan inovatif semasa proses
pembelajaran.
Bahan-bahan PAK
Prinsip pembelajaran akses kendiri menekankan kepada empat domain pembelajaran
iaitu:
1. “Self-Directed” / Akses kendiri
2. “Self-Access” / Akses kendiri
3. “Self-Asses” / Kadar kendiri
4. “Self-Paced” / Langkah kendiri
Self Directed adalah pembelajaran terarah kendiri di mana pelajar akan
menentukan sendiri tajuk dalam sesuatu bidang yang ingin dipelajari.
Self Access adalah pembelajaran akses kendiri di mana pelajar mencari dan
mendapatkan maklumat mengenai tajuk yang ingin dipelajari daripada pelbagai
sumber bukan guru. Buku rujukan, majalah, CD-ROM atau internet digunakan untuk
mendapatkan maklumat.
Self Assessed adalah pembelajaran kadar sendiri di mana pelajar membuat
penilaian atau penaksiran sendiri mengenai tajuk yang dipelajarinya, adakah
dikuasai atau tidak. Seandainya pelajar tersebut telah menguasai tajuk tersebut
maka pelajar itu akan beralih ke tajuk lain.
Manakala Self Paced adalah pembelajaran langkah demi langkah mengikut kadar
sendiri. Pembelajaran ini memberi ruang kepada pelajar untuk memantau progress pembelajaran
diri (KPM, 1997).
(a) Pembelajaran Secara Individu
Proses pembelajaran yang berkaitan kepentingan individu terhadap pembelajaran
(b) Pembelajaran Arah
Kendiri Proses pembelajaran yang memerlukan tanggungjawab pelajar untuk belajar
sesuatu pelajaran dan berkeupayaan untuk memahami sendiri.
(c) Pembelajaran Sendiri
Proses pembelajaran yang memerlukan pelajar bertanggungjawab sepenuhnya
tentang pelajaran mereka dan menentukan sendiri apa yang berkaitan dengan
pembelajaran mereka. Mereka juga turut menentukan apa yang ingin dipelajari.
(d) Penetapan Pembelajaran
Proses pembelajaran di mana pelajar pembelajaran langkah demi langkah mengikut
kadar sendiri.
PERSEDIAAN GURU DAN MURID
Tindakan guru yang sistematik dengan tujuan mencapai objektif pelajaran
spesifik dalam jangka pendek. Edward M.Anthony (1963) menyatakan bahawa kaedah
adalah merujuk kepada satu ikhtiar keseluruhan dikehendaki dalam satu set
prosedur yang tersusun dan perlu berlandaskan kepada sesuatu pendekatan yang
dipilih. Teknik mengajar merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan
melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan
pembelajaran.
Pelbagai teknik mengajar yang biasa digunakan oleh guru, di antaranya ialah
teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan,
sumbangsaran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam
situasi pengajaran ialah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian
serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran
pembelajaran.
TUJUAN PERSEDIAAN
Persediaan dan Peranan Guru
Kejayaan program pendidikan bergantung kepada kemahiran yang diperolehi dan
sikap guru terhadap pendidikan. Hubungan ‘partnership’ harus dilakukan antara
guru dan ibu bapa. Oleh yang demikian guru perlu:
1. Memahami dan menghormati peranan ibu bapa/penjaga/komuniti
- Prihatin terhadap pandangan ibu bapatentang tingkah laku anak mereka.
- Mengambil kira pandangan ibu bapa dan peranan mereka terhadap anak-anak
mereka.
2. Mempunyai Kemahiran Interpersonal dan bertindak sebagai seorang profesional
- Bersikap terbuka dan memahami persekitaran.
- Mengasingkan masalah peribadi dan kerja dengan efisyen.
3. Memberi Maklumat dengan berkesan secara konsisten
- Mengenai aktiviti dan sekolah
- Mengenai perkembangan semasa
Pemilihan teknik mengajar perlulah berdasarkan kepada umur, kecerdasan,
kebolehan dan minat pelajar. Strategi bermakna kebijaksanaan dalam menguruskan
sesuatu perkara. Ianya merujuk kepada kebijaksanaan guru memilih pendekatan
serta kecekapan merancang kaedah, teknik dalam satu-satu pengajaran berdasarkan
objektif pelajaran yang ditentukan. Dalam sesuatu proses pengajaran dan
beberapa strategi pendekatan perlu dipertimbangkan, antaranya ialah;
1. Penentuan pendekatan berdasarkan objektif pelajaran
2. Pemilihan kaedah dan teknik mengajar berdasarkan pendekatan.
3. Penyusunan kaedah dan teknik mengajar secara sistematik dengan mengikut
prinsip dan teori pembelajaran
4. Pengagihan masa dan langkah mengajar perlulah disusun dengan baik.
5. Pengagihan bahan bantu mengajar mengikut keperluan dalam setiap kaedah dan
teknik mengajar.
6. Pengurusan kelas mengikut pendekatan, kaedah dan teknik mengajar yang
dipilih.
Peranan guru ialah sebagai fasilitator, jurulatih dan kaunselor semakin
diterima. Program pembelajaran akses kendiri memerlukan guru untuk:
1. Menggalakkan murid berinterasi sesama sendiri dalam kelas.
2. Mewujudkan persekitaran pembelajaran yang memberi peluang kepada murid
menguji kemampuan mereka.
3. Membantu murid menyedari pelbagai strategi dalam pembelajaran
Peranan murid pula:
1. Mengenal pasti keperluan mereka.
2. Mengenal pasti tahap kebolehan mereka sendiri.
3. Menetapkan matlamat pembelajaran sendiri.
4. Mengenal pasti masa pembelajaran yang ada.
5. Menyediakan pelan pembelajaran yang realistik.
PENDEKATAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Matlamat pendidikan Teknologi Maklumat (TM) dapat dicapai dengan wujudnya
pertalian erat antara Kurikulum, Pedagogi dan Pentaksiran. Kurikulum TM digubal
dalam konteks pengajaran/pembelajaran bestari dan disokong oleh pentaksiran
berasas kriteria.
Murid akan memainkan peranan aktif dalam menentukan haluan (self directed) dan
kemajuan (self pace) pembelajaran masing-masing. Ke arah menguasai pengetahuan
dan kemahiran yang ditetapkan pelajar. Pentaksiran berasaskan sekolah akan
digunakan oleh pelajar untuk membolehkan mereka mengukur tahap penguasaan
pengetahuan/ kemahiran/sikap mereka berbanding kriteria yang ditetapkan.
Pentaksiran berasaskan sekolah dilaksanakan dengan tujuan untuk membolehkan
pelajar memperbaiki pencapaian diri.
Pelaksanaan pendekatan baru dalam pengajaran dan pembelajaran menuntut guru
untuk mengubah peranan mereka; daripada "tuan" kepada
"pembantu", daripada "pengarah" kepada
"penyelia", daripada "diktator" kepada
"fasilitator". Pelajar menentukan dan merancang pembelajaran
sementara guru pula bertindak memastikan pelajar berjaya melaksanakan rancangan
pembelajaran mereka dan mencapai kriteria yang telah ditetapkan.
Pengajaran Berbantukan Komputer (Computer Assisted Instruction, CAI) Integrasi
Bahan Kursus CAI dalam Bilik Darjah
Antara aspek-aspek mustahak dalam CAI ialah pembangunan bahan kursus,
mengintegrasi bahan CAI dengan aktiviti bilik darjah, untuk mendapat sistem
komputer, untuk mengedar bahan kursus CAI dan untuk menentukan keberkesanan CAI
dalam bilik darjah.
Bagi setiap topik/tajuk dalam CAI telah direka beberapa unit seperti verbal,
latih tubi, tutorial, simulasi dan pertanyaan bergantung kepada kumpulan pelajar
sasaran. Sebagai tenaga pengajar yang akan menggunakan komputer sebagai medium
pengajaran dengan berkesan, seseorang patut tahu tentang kelebihan dan
kelemahan sebuah komputer.
terlalu bnyak info di dlamnye
ReplyDelete